Apel z okazji rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim

W poniedziałek 22 kwietnia upamiętniliśmy w Szkole Podstawowej w Mycielewie wybuch powstania w getcie warszawskim. Tego dnia odbył się krótki apel przypominający tamte tragiczne wydarzenia z 1943 r. Trwające od 19 kwietnia do 16 maja powstanie żydowskie było próbą pokazania godności człowieka, który walczy z wrogiem i nie daje się zaprowadzić jak zwierzę na rzeź.

Ostatni przywódca Żydowskiej Organizacji Bojowej, Marek Edelman, który przeżył likwidację getta, przez lata pielęgnował pamięć o wydarzeniach z 1943 roku. O podjętej 19 kwietnia 1943 r. walce mówił tak: „Nie marzyliśmy o polskich czy angielskich komandosach, którzy przychodzą nam z pomocą. Śniła nam się broń. Wiem, wiem, że to by nic nie zmieniło. Ale – jak mówi piosenka – «nie chodzi o to, aby dojść do celu, ale o to, żeby iść po słonecznej stronie. Wygrać nie mogliśmy, ale chcieliśmy iść po słonecznej stronie. Są takie piękne słowa: godność, człowieczeństwo. Tego broniliśmy”.

W tym dniu młodzież naszej szkoły dołączyła się do ogólnopolskiej akcji – żonkil. Uczniowie samodzielnie wykonali żonkile, a następnie przypięli je sobie do piersi. Kwiat ten jest symbolem zbiorowej pamięci o tysiącach  Żydów  przebywających w warszawskim getcie w momencie jego przeludnienia i likwidacji.

Tekst Agnieszka Grobelna-Staniszewska

Światowy Dzień Książki

„Kto czyta książki żyje podwójnie”

Miesiąc kwiecień obfituje w wiele ważnych dni ściśle związanych z życiem przedszkolaka. Jedną z takich dat jest Światowy Dzień Książki. Biedroneczki postanowiły uczcić go 23 kwietnia.

Dzieci poznały gatunki książek, z którymi mogą obcować już na etapie edukacji przedszkolnej, a także przyniosły i opowiedziały o swoich ulubionych pozycjach książkowych, po które najchętniej sięgają. Przedszkolaki dowiedziały się jak powstaje książka, jaką drogę musi pokonać do momentu wydania, jaka jest jej budowa. Odbyły się również pogadanki odnośnie czytelnictwa, korzyści płynących z czytania, zabawy, prezentacje. Na koniec zajęć dzieci wykonały zakładki, które zabrały do domu w swoich książeczkach.

 Zachęcajmy dzieci do czytania, a te najmłodsze do oglądania książeczek.

Iwona Wojtkowiak

Dobre maniery to podstawa – ich nauka to zabawa! 

Uczniowie klas I-IV uczestniczyli w cyklu czterech spotkań prowadzonych w ramach innowacji pedagogicznej dotyczącej zasad savoir-vivre. Zajęcia te odbywały się w grupach i podzielone były na różne tematy.

Podczas pierwszego z nich dzieci przypomniały sobie i utrwaliły  zasady, jakie panują w szkole. W części teoretycznej mówiliśmy o szanowaniu siebie nawzajem, o używaniu czarodziejskich słów, o odpowiednim zachowaniu i stroju podczas ważnych uroczystości szkolnych. Natomiast w części praktycznej uczniowie ćwiczyli, jak prawidłowo wręczyć kwiatka.

Drugie spotkanie dotyczyło zasad panujących w domu – ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zachowania się przy stole. Dzieci doskonale wiedziały, co można robić, a czego nie wypada. Przypomnianą wiedzę utrwaliliśmy podczas ćwiczeń praktycznych. Zarówno chłopcy, jak i dziewczęta musieli nakryć do stołu, podać posiłek i herbatę, kulturalnie zjeść przygotowane strawy oraz posprzątać po sobie. Wszyscy wykonali to doskonale. 

Higiena osobista była omawiana podczas trzecich zajęć. Przypominaliśmy, jak dbać o własną higienę osobistą i o czystym ,schludnym stroju. Omawialiśmy dbanie o włosy, paznokcie, zęby, prawidłowe mycie ciała. Szczególną uwagę zwracaliśmy na mycie rąk przed posiłkiem. Następnie udaliśmy się do łazienek, gdzie dzieci pokazały, jak prawidłowo myje się zęby.

Ostatnie spotkanie to kulturalne zachowanie w miejscach publicznych.  Uczniowie zostali zabrani „autobusem” do „kina”, gdzie podczas tej trasy poznali zasady, które panują w miejskich i szkolnych środkach transportu, wymienili różnice między kinem a teatrem –  jak należy zachować się w każdym z nich. Kiedy dotarli na salę filmową, zakupili popcorn i obejrzeli film edukacyjny o dbaniu o naszą Matkę – Ziemię. 

Zajęcia innowacyjne odbywały się w bardzo przyjaznej atmosferze. Dzieci wykazywały się dużą wiedzą i aktywnie brały udział we wszystkich spotkaniach. Mamy nadzieję, że przyczyni się to do podwyższenia kultury osobistej i wykorzystywania zdobytych umiejętności podczas np. wizyty w restauracji czy pociągu, dzięki czemu rodzice będą jeszcze bardziej dumni ze swoich pociech. 

M. Bernas