Miesiąc: marzec 2024
Trwa rekrutacja do Szkoły Podstawowej w Mycielewie!
Zapraszamy:
– 3-4-5 latków
– 6-latków
– pierwszoklasistów
Dokumenty do pobrania w sekretariacie szkoły lub na https://mycielewo.pl/?page_id=7906
Piąta celebrowała Wielkanoc
Uczniowie kl. V wraz z wychowawcą – panią Agnieszką Hak, korzystając z okazji nadchodzących świąt Zmartwychwstania Pańskiego, mieli okazję przypomnieć zasady Savoir – Vivre podczas celebrowania tego wydarzenia.
Przypomnieliśmy obrzędy i tradycje wielkanocne, wysłuchaliśmy pieśni pasyjnych i poświęciliśmy też czas na refleksje, związane z przeżywaniem tych pięknych świąt. Rodzice uczniów jak zwykle zadbali o tradycyjne wypieki i przygotowali,, Zajączka „Serdeczne dziękujemy za owocną współpracę i życzymy wszystkim zdrowych i radosnych świąt Zmartwychwstania Pańskiego
Tekst i foto Agnieszka Koralewska-Hak
„Reduta Ordona” i „Syzyfowe prace”
Uczniowie klasy VIII podczas lekcji języka polskiego z panią Agnieszką Hak, zaprezentowali fragment patriotycznego dzieła Adama Mickiewicza – „Redutę Ordona”. Utwór ten napotkali po raz kolejny w lekturze Stefana Żeromskiego pt. „Syzyfowe prace” w ramach innowacji pedagogicznej, polegającej na ciekawej interpretacji utworów literackich, nasi uczniowie wcielili się w rolę Bernarda Zygiera, który to w tak piękny sposób okazał swój patriotyzm.
Tymczasem my, cieszymy się, że żyjemy w wolnym kraju i jako Polacy pielęgnujemy nasz patriotyzm, jednocześnie oddając hołd tym, ktirzy polegli w walce o wolność naszej Ojczyzny.
Tekst i foto Agnieszka Koralewska-Hak
II miejsce Mycielewa w Memoriale Tomasza Narożnego w Piłce Ręcznej Chłopców
26 marca 2024 r. w Zespole Szkół Technicznych w Kcyni odbył się Memoriał Tomasza Narożnego w Piłce Ręcznej Chłopców.
Do rywalizacji przystąpiło 5 zespołów. Grano systemem każdy z każdym, czas trwania spotkania 12 min. Zawodnicy z Mycielewa zwyciężyli z przeciwnikami z SP Dziewierzewo, SP Kcynia, ZST Kcynia 2. Jedyna porażka to spotkanie z drużyną ZST Kcynia 1.
Najlepszym zawodnikiem turnieju został Oliwier Lewandowski, który nietypowo zamiast w bramce zagrał na środku rozegrania. Pomiędzy słupkami dzielnie zastąpił go Remigiusz Senska.
Zagraliśmy bez kontuzjowanego Mateusza Przybylskiego oraz nieobecnego Jakuba Pazderskiego.
Drużyna SP Mycielewo: Oliwier Lewandowski – kapitan i rozegranie, Remigiusz Senska – bramkarz, Remigiusz Socha – kołowy, Franciszek Strzyżewski – rozegranie, Wojciech Manikowski – rozegranie, Wiktor Walczewski – skrzydłowy, Klaudiusz Walczewski – skrzydłowy, Hubert Obszyński – skrzydłowy. Opiekun: A. Kulczyński.
Tekst i foto Andrzej Kulczyński
UWAGA!
W czwartek, 4 kwietnia 2024 r. obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
Prosimy aby uczniowie w tym dniu przyszli ubrani na niebiesko, ponieważ to kolor solidarności z autyzmem.
Samorząd Szkolny, Zespół do Spraw Profilaktyki
Ósma na drzwiach otwartych w LO Szubin
25 marca 2024 r. ósmoklasiści pod opieką wychowawczyni Angeliki Drozd udali się do Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Wyspiańskiego w Szubinie na „Drzwi Otwarte”.
Młodzież zapoznała się z bogatą ofertą edukacyjną szkoły. Uczniowie poznali profile jakie oferuje liceum i które przedmioty mogą być rozszerzane w poszczególnych klasach. Potencjalni kandydaci zobaczyli jak wygląda nauka w szkole średniej. Młodzież i pracownicy szkoły przygotowali dla nas ciekawe wydarzenia sportowe, kryminalistyczne, językowe czy plastyczne.
Tekst i foto: Angelika Drozd
Herbaciane ferie Grzesia i jego rodziny – czyli o podróży na Cejlon
22 marca drugoklasistów odwiedziła p. Kalina Beczak z opowieścią o dalekim i egzotycznym kraju jakim jest Sri Lanka. Pani Kalina jest mamą Grzesia, ucznia klasy drugiej naszej szkoły. Z całą rodziną bardzo lubią podróżować, poznawać inne kraje ich historię, przyrodę i ciekawych ludzi. Podczas tegorocznych ferii wybrali się na Sri Lankę i postanowili opowiedzieć nam o tym leżącym w Azji kraju.
Grzesiu razem z mamą przygotowali prezentację, podczas której przeprowadzili nas przez najważniejsze informacje, począwszy od samego planowania takiej podróży. Następnie dowiedzieliśmy się gdzie leży Sri Lanka, jaka jest jej dawna nazwa (Cejlon), jak powstaje herbata którą pijemy w Europie i jakimi szlachetnymi kamieniami zachwyciła ich (i nas) Sri Lanka. Zasłuchani w tą opowieść popijaliśmy pyszną zieloną i czarną herbatę przywiezioną z Cejlonu. Kolejne omawiane tematy przerywaliśmy oglądając zgromadzone rekwizyty: banknoty (walutą w tym kraju jest rupia lankijska), kamień szlachetny, gałązki ryżu, czy też dotykając jedno z najbardziej luksusowych włókien czyli kaszmir.
Całe spotkanie pobudziło naszą wyobraźnię, stało się również zachętą do rozwijania swoich zainteresowań i pasji, a p. Kalinie i jej rodzinie życzymy kolejnych równie egzotycznych podróży. Dziękujemy za jeden z najhojniejszych darów czyli poświęcony nam czas.
Anna Pyszczyńska
WSZYSTKIE DZIECI ZBIERAJĄ ELEKTROŚMIECI
Ogólnopolski Program Profilaktyki Czerniaka
Uczniowie klasy VII i VIII wzięli udział w zajęciach w ramach programu „Znamię! Znam je?”
Kolejny raz realizujemy program profilaktyczno-edukacyjny „Znamię! Znam je?”, który przeznaczony jest dla wyższych klas szkół podstawowych. Jego głównym celem jest popularyzacja wiedzy na temat profilaktyki czerniaka. Program realizowany jest przez Fundację „Gwiazda Nadziei” w partnerstwie z Wojewódzkimi Stacjami Sanitarno-Epidemiologicznymi, pod merytorycznym patronatem Akademii Czerniaka, sekcji naukowej Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej.
W ramach kolejnych zajęć uczniowie poznali czynniki, które podnoszą ryzyko powstania czerniaka, zasady jakich należy przestrzegać, aby nie zachorować, cechy charakterystyczne, dzięki którym można rozpoznać czerniaka. Dowiedzieli się kto i dlaczego jest bardziej narażony na tę groźną chorobę oraz jak dokonać samobadania skóry. Podczas lekcji uczniowie oglądali zdjęcia czerniaków, odróżniali je od zwykłych znamion, zapoznali się z ulotkami, oglądali filmy edukacyjne oraz prezentacje na temat czerniaka. W celu podsumowania zajęć napisali ankiety ewaluacyjne, w których wyrazili swoje spostrzeżenia i opinie. Ulotki o tej groźnej chorobie zabrali do domu, aby przekazać wiedzę rodzicom oraz zachęcić ich do samobadania skóry.
Marzena Borzych
Pierwszy dzień wiosny w wykonaniu najmłodszych
21 marca 2024 r. dzieci z klas „0”-3 wzięły udział w tradycyjnym obrzędzie powitania wiosny.
Spragnione ciepła i zieleni dużo wcześniej rozpoczęły przygotowania do nadejścia wiosny. W klasach wykonały plakaty o tematyce wiosennej, przystroiły gaiki, uczniowie klasy III wykonali symboliczną słomianą kukłę marzanny. Kilka dziewcząt przebrało się za Panie Wiosny, a pozostali uczniowie z klas ubrali się w tym dniu na zielono. Podczas apelu każda klasa zaprezentowała przygotowany wcześniej na tę okoliczność wiersz lub piosenkę o tematyce wiosennej. Odczytano także kilka ciekawostek związanych z tradycjami Dnia Wiosny. Głośnymi okrzykami dzieci przepędziły zimę i powitały wiosnę. Tego dnia towarzyszył wszystkim wesoły nastrój.
Magdalena Tomkowiak
Zajęcia z palmami
W miniony piątek, pierwszoklasiści udali się do Gminnego Centrum Kultury i Biblioteki im. Klary Prilowej w Kcyni na warsztaty wyrobu palm wielkanocnych oraz zdobienia jajek. Głównym celem wyjazdu było pielęgnowanie tradycji, związanych z Wielkanocą oraz rozwijanie poczucia estetyki.
Zajęcia poprowadziła Pani Maria Kordyś. W trakcie tworzenia palm, prowadząca, przeprowadziła krótką prelekcję na temat symboliki, zwyczajów i rodzajów palm wielkanocnych, typowych dla regionu Pałuk. Dzieci mogły podziwiać pałuckie kropidła, zawierające suszone zioła, które zostały wykonane przez twórczynie ludowe. Następnie, pierwszaki przystąpiły do pracy. W miłej atmosferze, z muzyką relaksacyjną w tle, dzieci kształtowały zdolności rękodzielnicze. Każdy uczeń wykonał tradycyjną palmę wielkanocną z bukszpanu, trzciny oraz kwiatów z krepiny, którą zabrał do domu.
Podczas warsztatów, uczniowie zdobyli wiedzę na temat tradycji zdobienia pisanek. W części praktycznej, sami, nanosili na jajko rozgrzany wosku za pomocą szpilki krawieckiej, a następnie je barwili.
W kolejnej części pobytu, Pani Renata Gaj-Kowalska, zaprosiła pierwszoklasistów do zwiedzenia Izby Regionalnej. Przedstawiła dzieciom postać Klary Prilowej, artystki ludowej, rozmiłowanej w kulturze Pałuk. Uczniowie mogli podziwiać wykonane przez nią rzeźby w glinie. Ponadto usłyszeli o kcyńskich rzeźbiarzach, Panu Stefanie Boguszyńskim i Piotrze Wolińskim. Zobaczyli ich dzieła.
Ostatnim punktem zwiedzania była biblioteka. Pani Katarzyna Pomałecka, oprowadziła dzieci po pomieszczeniu, zachęcając ich do wypożyczania i czytania książek.
Beata Mrotek
Światowy Dzień Wody
22 marca 2024 r. dzieci z grupy „Biedroneczki” obchodziły Światowy Dzień Wody.
Przedszkolaki odkryły tajemnice wody i jej duże znaczenie dla życia ludzi, zwierząt i roślin. Oglądając film edukacyjny, dzieci poznały proces obiegu wody w przyrodzie, dowiedziały się, jak dużo jej jest na kuli ziemskiej i w ciele człowieka. Poznały różne sposoby wykorzystania wody i dowiedziały się w jaki sposób podczas codziennych czynności oszczędzać wodę. Biedroneczki wsłuchiwały się w odgłosy wody i odgadywały poszczególne dźwięki: padający deszcz, szum morskich fal, kapanie wody z kranu, strumień morski. Dzięki zabawom badawczym dzieci przyjrzeli się jakie substancje można rozpuszczać w wodzie, a także co pływa a co tonie.
Poprzez takie działania możemy już od najmłodszych lat uczyć dzieci oszczędzać wodę i pokazać jakie jest znaczenie wody dla życia na Ziemi.
Iwona Wojtkowiak
Wielkanocne eksperymenty w klasie 2
W poniedziałek, 18.03.2024 r. uczniowie klasy 2 wzięli udział w kolejnych zajęciach z zakresu innowacji pedagogicznej „Zostań małym odkrywcą”.
W związku ze zbliżającą się Wielkanocą, uczniowie wykonywali doświadczenia z użyciem jajek, które podczas świąt odgrywają bardzo ważną rolę. Używaliśmy bardzo prostych składników, które znajdują się w każdym domu. Między innymi wykorzystaliśmy parę jajek, wodę, sól, trochę octu. Drugoklasiści potrafią po zajęciach odróżnić jako ugotowane od surowego, wiedzą jak sprawdzić, czy jajko jest świeże. Wykonywaliśmy również doświadczenie z jajkiem i octem dzięki, któremu dzieci stworzyły gumowe jajko, przypominające żelek. Na koniec zajęć, żeby wykorzystać jaja przyniesione z domu uczniowie wykonywali piękne, kolorowe pisanki według własnego pomysłu. Przeprowadzone eksperymenty dostarczyły dużo zabawy dzieciom.
Tekst i foto: Angelika Drozd
Kangur Matematyczny 2024 r.
W pierwszy dzień wiosny, 21.03.2024 r. 14 uczniów przystąpiło do Międzynarodowego Konkursu Kangur Matematyczny 2024 r.
Konkurs „Kangur Matematyczny” jest adresowany do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich, od klasy drugiej szkoły podstawowej do klas maturalnych w liceach i technikach. Konkurs ma charakter jednorazowego testu. Zadania oraz termin są ustalane przez władze stowarzyszenia Kangourou Sans Frontie`res. Na rozwiązanie testu przeznaczone jest 75 minut. Wspólna dla wszystkich krajów data konkursu oraz te same zestawy pytań dla poszczególnych poziomów podnoszą atrakcyjność konkursu. O wynikach konkursu dowiemy się w maju br. szkolnego.
Trzymamy kciuki za naszych uczestników i życzymy jak najlepszych wyników!
Szkolny koordynator konkursu: Angelika Drozd
Dzień Kolorowej Skarpetki. Powitanie Wiosny z babeczką
W czwartek 21 marca 2024 r. obchodziliśmy Światowy Dzień Zespołu Downa, w związku z tym nasi uczniowie solidaryzując się z chorymi założyli kolorowe skarpetki. Celem akcji jest podniesienie świadomości na temat życia i potrzeb tych osób.
W tym dniu można było również zakupić pyszne babeczki, własnoręcznie upieczone przez uczniów. Słodkości cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.
Zebrane środki zostaną przeznaczone na potrzeby szkoły. Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie.
Zespół do Spraw Profilaktyki, Samorząd Uczniowski.
Drugoklasiści działają z imPETem!
Uczniowie drugiej klasy wzięli udział w kolejnej edycji Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Działaj z imPETem”.
Uczniowie podczas zajęć dowiedzieli się dlaczego segregacja odpadów jest tak ważna; co to znaczy, że plastikowa butelka rozkłada się 500 lat i co powstaje z przerobionych podczas recyklingu butelek PET. Zajęcia nie tylko teoretyczne, ale również praktyczne, ponieważ nauczyliśmy się odpowiedniego przygotowania butelek PET do segregacji, czyli ich opróżnieniem i zgnieceniem, ale tym razem za pomocą specjalnej zgniatarki, która dzięki programowi trafiła do naszej szkoły. Zgniatarka może służyć każdemu uczniowi naszej szkoły i dostępna jest w kantorku pracowników szkoły.
Kampania „Działaj z imPETem!” to innowacyjny projekt edukacyjny, którego celem jest zwiększanie świadomości ekologicznej w zakresie segregacji odpadów i pomoc w rozumieniu recyklingu. Każdy z nas rocznie wytwarza ponad 330 kg odpadów. Znaczna część z nich, doskonale nadaje się do recyklingu i może z powodzeniem otrzymać drugie życie, jeśli tylko zostanie posegregowana i wyrzucona do odpowiednich pojemników.
ZAPAMIĘTAJCIE!!!
Wstępna segregacja odpadów zaczyna się w waszym domu i jest kluczowa dla późniejszej jakości surowca i jego recyklingu!!!
Anna Pyszczyńska
Warsztaty wielkanocne w Zagrodzie Zapiecek w Żurawi
19 marca, klasy 1 i 2 uczestniczyły w warsztatach wielkanocnych w Zagrodzie Zapiecek w Żurawi. Uczniowie, zaraz po przybyciu, ochoczo przystąpili do pracy.
W pierwszej kolejności, pod czujnym okiem prowadzących, wykonali bogato ozdobione stroiki świąteczne. Następnie, wspólnymi siłami, ubijali wiejską śmietanę aż do wytrącenia się masła. Z gotowej masy został uformowany baranek. Jednak największą dla dzieci atrakcją, niewątpliwie, było poszukiwanie „Zajączka” w plenerze.
Tego dnia pogoda dopisała, toteż Gospodarze zorganizowali konkurencję na świeżym powietrzu. Rywalizacja pomiędzy drużynami wywołała wiele pozytywnych emocji. Z wypiekami na twarzy, uczniowie wrócili do sali, gdzie zasiedli przy wspólnym stole. Pojedli chlebek ze świeżym masełkiem oraz pyszną babkę wielkanocną. Dzieci, wróciły do szkoły zadowolone i bogatsze w wiedzę, dotyczącą tradycji Świąt Wielkanocnych.
Beata Mrotek
Pierwszy Dzień Kalendarzowej Wiosny i Dzień Kolorowej Skarpetki
21 marca obchodzimy: Pierwszy Dzień Kalendarzowej Wiosny oraz Światowy Dzień Zespołu Downa/Dzień Kolorowej Skarpetki. Data jest nieprzypadkowa – nawiązuje do obecności trzeciego chromosomu w 21 parze chromosomów.
Zachęcamy do przyjścia w tym dniu w dwóch różnokolorowych skarpetkach.
Samorząd Uczniowski
Be Irish for a Day – Dzień Świętego Patryka
On St. Patrick’s Day
Treasures to be found,
At the end of the rainbow so sound.
Several legends have been told,
But the message for you to behold.
Spot a leprechaun for luck,
And there’s not a thing you’d want to chuck.
To irlandzkie święto narodowe i religijne obchodzone 17 marca przyciąga uwagę ludzi na całym świecie. Dzień Świętego Patryka to wspaniała okazja, aby połączyć naukę słownictwa, poszerzanie wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego z dobrą zabawą. Święto to obchodzone jest od wielu lat nie tylko w Irlandii, ale na całym świecie. Jak mówią mieszkańcy Zielonej Wyspy: „Każdy chciałby choć jeden dzień w roku być Irlandczykiem”.
15 marca 2024 roku dzieci z oddziałów przedszkolnych Biedroneczki oraz Motylki i klasy drugiej dowiedzieli się kim dla mieszkańców Irlandii jest Święty Patryk, poznali życiorys i legendy związane z tą postacią. Zgodnie z legendą Św. Patryk użył trójlistnej koniczyny do wytłumaczenia istoty Trójcy Świętej, co później stało się symbolem i początkiem chrystianizacji Irlandii. W dawnych czasach na dzień Św. Patryka wierni zrywali trójlistną koniczynę i przypinali ją sobie do ubrania – tradycja ta trwa po dzień dzisiejszy. Uczniowie celebrując to święto rozwiązywali multimedialne quizy ze słownictwem, zwyczajami panującymi w Irlandii, a także śpiewali piosenkę o irlandzkich skrzatach. Na zajęciach wrzucali także „złote monety” do garnca, ćwicząc swoją motorykę małą. Na koniec każdy stworzył własnego zielonego skrzata, który na końcu tęczy ukrył skarb. Takie lekcje się nie nudzą i zachęcają do poznawania tradycji innych krajów!
Małgorzata Sucharska