Komputer tyle jest wart ile jego użytkownik.

Komputer tyle jest wart ile jego użytkownik.

Dzieciństwo bez Przemocy

Nasza szkoła przystąpiła do Ogólnopolskiej Kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy”, wyrażając sprzeciw wobec krzywdzenia dzieci w Polsce oraz promując działania wspierające ich bezpieczne i szczęśliwe dzieciństwo.

W ramach kampanii panie M. Bernas i M. Kwiatkowska zorganizowały dla uczniów klas III, IV i V lekcję online pt. „Internet mocy bez przemocy”. Z kolei pani psycholog A. Ginter przeprowadziła zajęcia w klasach VII i VIII na temat „Przemocy rówieśniczej”, w klasie VI zajęcia pt. „Zaufane spotkania”, a w klasie I warsztaty zatytułowane „Bezpieczeństwo w sieci”.

Udział w kampanii pozwolił uczniom utrwalić i uporządkować zasady bezpiecznego korzystania z Internetu oraz budowania zdrowych relacji z rówieśnikami.

M. Kwiatkowska

Bierzemy udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym “Angielski jest fun-tastyczny!”

Celem projektu jest uświadomienie uczniom, jak ważna w dzisiejszych czasach jest znajomość języka angielskiego, rozbudzenie ich zainteresowania kulturą krajów anglojęzycznych oraz zwiększenie motywacji do nauki tego języka.

W ramach lekcji kulturoznawczych uczniowie klasy 5 w listopadzie br. zrealizowali pierwsze zadanie projektu. Polegało ono na zilustrowaniu najważniejszych miejsc, określanych jako „must see”, w Londynie – stolicy Wielkiej Brytanii. Po krótkiej prezentacji z mapą miasta uczniowie z zapałem przystąpili do pracy. Już od dawna wiedzą, że Londyn jest pełen fascynujących zabytków. Na przygotowanym plakacie zaprezentowali m.in. London Eye, Tower Bridge, Buckingham Palace, Gwardię Królewską, londyńskie metro (the Tube) oraz Big Bena.

Przy tej okazji przypomnieliśmy sobie, kim jest Karol III, jakie kolory mają słynne londyńskie taksówki i autobusy oraz wyobraziliśmy sobie przejazd najbardziej rozpoznawalnym metrem na świecie, pamiętając przy tym o kultowym komunikacie: „Mind the gap!”. Na zakończenie zajęć, aby umilić sobie jesienny dzień i marząc o wycieczce do Londynu, delektowaliśmy się herbatą i maślanymi ciasteczkami – niemal jak prawdziwi Brytyjczycy! 😉

Koordynator projektu: Małgorzata Pietras

Ciecz nienewtonowska w klasie 2 – „Zostań małym odkrywcą”

Podczas drugich zajęć w ramach innowacji pedagogicznej „Zostań małym odkrywcą” uczniowie klasy 2 mieli okazję przygotować ciecz nienewtonowską. To niezwykła substancja, którą trudno jednoznacznie nazwać cieczą – na pierwszy rzut oka zdaje się zaprzeczać prawom fizyki. W stanie spoczynku zachowuje się jak płyn, ale pod wpływem nacisku zmienia się w ciało stałe. Co więcej, im większą energię na nią skierujemy, tym staje się twardsza.

Ciecz nienewtonowska jest przykładem płynu zagęszczanego ścinaniem. Podobne właściwości mają produkty, które znajdziemy w naszej kuchni, takie jak śmietana, bita śmietana czy ketchup. Dzięki tej ciekawej i angażującej aktywności uczniowie mogli przez zabawę i doświadczenie odkryć nowe zjawisko fizyczne.

Angelika Drozd

Udział w akcji „Czyste Powietrze”

W czwartek, 14 listopada 2024 roku, uczniowie klas 4 i 5 wzięli udział w akcji „Czyste Powietrze” zorganizowanej w Kcyni. Na rynku miejskim zgromadzili się również uczniowie innych szkół z gminy Kcynia, prezentując swoje banery promujące ekologiczne podejście do ogrzewania.

Nasz plakat został przygotowany przez panią Agnieszkę Magdziarz we współpracy z uczniami klasy 8. Wydarzenie rozpoczęło się od wystąpienia pani Anny Dudy-Nowickiej, która przybliżyła założenia oraz przebieg akcji. Następnie uczniowie wzięli udział w konkursach związanych z segregacją odpadów, co stanowiło świetną okazję do pogłębienia wiedzy na temat ekologii.

Opiekę nad uczestnikami sprawowały panie: Agnieszka Magdziarz, Małgorzata Pietras oraz Angelika Drozd.

Dzięki udziałowi w akcji uczniowie mieli okazję zdobyć cenną wiedzę na temat ochrony środowiska oraz promować proekologiczne postawy w swojej społeczności.

Tekst AD, foto AM, MS i AD

Patriotyczny Koncert „Wolna Polska” – Alan Hak z naszej szkoły na scenie

10 listopada 2024 roku w bydgoskiej hali widowiskowo-sportowej Sisu Arena odbył się koncert patriotyczny „Wolna Polska”. Na scenie obok Zespołu Pieśni i Tańca Ziemia Bydgoska, Towarzystwa Historycznego z Kcyni oraz Bydgoskiej Kapeli Podwórkowej „Ferajna” wystąpił uczeń naszej szkoły, Alan Hak z klasy VII. Chłopak odegrał rolę uczestnika Powstania Warszawskiego, a jego patriotyczna postawa wzbudziła podziw.

Jesteśmy bardzo dumni z Alana i zachęcamy wszystkich do pielęgnowania patriotyzmu, kultury oraz obrzędów narodowych. Warto dodać, że na scenie towarzyszył mu również jego brat, Amadeusz – nasz absolwent, członek Towarzystwa Historycznego z Kcyni, oraz ich mama, pani Agnieszka Koralewska-Hak, nauczycielka w naszej szkole.

AKH

Dzień Jeża w Biedroneczkach – Święto Leśnych Przyjaciół

10 listopada 2024 r. obchodziliśmy „Międzynarodowy Dzień Jeża” – święto tych uroczych, kłujących ssaków. Jeże towarzyszą nam od najmłodszych lat, pojawiając się w bajkach, wierszach i książeczkach, dlatego przedszkolaki z grupy Biedroneczki postanowiły włączyć się w obchody tego nietypowego święta. Celem wydarzenia było przypomnienie dzieciom, że jeże to zwierzęta chronione.

W tym dniu dzieci ubrane były w odcieniach kremowym, szarym i brązowym, które kojarzą się z tymi leśnymi zwierzętami. Przedszkolaki miały okazję poszerzyć swoją wiedzę o jeżach, dowiedziały się, jak wygląda ich środowisko naturalne, jak się poruszają, co jedzą i jak przygotowują się do zimy.

W ramach obchodów dzieci obejrzały edukacyjny film „Jeż”, rozwiązywały leśne zagadki, uczestniczyły w zabawach matematycznych oraz w różnych grach ruchowych, takich jak „Na dywanie siedzi jeż…”, „Jeżyk i chusta animacyjna”, „Jeżyk z gazetami”. Układały także „Jeżowe puzzle” i „karmiły jeże”.

Po intensywnych zabawach przedszkolaki wykonały prace plastyczne, które ozdobiły ich salę. Na zakończenie dnia dzieci miały okazję zrobić sobie zdjęcie w „jeżowej” fotobudce. Uwieńczeniem aktywnego udziału w zabawach było wręczenie dzieciom dyplomów.

Dzień Jeża minął w miłej i radosnej atmosferze. Za rok na pewno również pamiętamy o naszym leśnym przyjacielu.

Iwona Wojtkowiak

Szkoła Podstawowa w Mycielewie obchodzi Święto Niepodległości

8 listopada 2024 roku z okazji 11 listopada, Święta Niepodległości, Szkoła Podstawowa w Mycielewie zorganizowała szereg wydarzeń, aby uczcić ten ważny dzień w historii Polski. Uczniowie wzięli udział w uroczystych obchodach.

Cała społeczność szkolna włączyła się również w inicjatywę wspólnego śpiewania hymnu narodowego („Szkoła do hymnu” 2024) i pieśni patriotycznych, pokazując tym samym szacunek dla tradycji i narodowego dziedzictwa.

W trakcie obchodów Święta Niepodległości, pani dyrektor pogratulowała uczniom, którzy wyróżnili się swoimi osiągnięciami w różnych dziedzinach.

Nowe gry i pomoce dydaktyczne dzięki wsparciu sołtysów

Dzięki zaangażowaniu sołtysów pobliskich wsi, pani Joanny Dolatowskiej i pana Tomasza Bagnerowskiego, nasza szkoła wzbogaciła się o nowe gry i pomoce dydaktyczne. Środki te pozwoliły na zakup materiałów, które umilą uczniom czas spędzany w szkole i przyczynią się do ich wszechstronnego rozwoju.

Cała społeczność szkolna serdecznie dziękuje za wsparcie finansowe i wkład w rozwój szkoły. Dzięki tym darowiznom uczniowie zyskali dostęp do dodatkowych narzędzi edukacyjnych, które ułatwią naukę i zapewnią im jeszcze więcej radości z odkrywania nowych umiejętności.

M. Kwiatkowska

Październik w bibliotece!

W październiku obchodziliśmy „Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych”. Tegoroczne hasło przewodnie to „Poznajmy się w bibliotece”. Był to dla nas impuls do podjęcia wspólnych działań i aktywności.

O październikowych obchodach przypomniała uczniom ścienna gazetka na korytarzu, promująca święto bibliotek. Frekwencja jak zawsze w bibliotece dopisała. Nikogo nie trzeba było namawiać do udziału w zabawach i konkursach bibliotecznych, za które uczestnicy otrzymali słodkie upominki. Uczniowie brali udział w zajęciach bibliotecznych, podczas których wykonywali plakaty reklamujące bibliotekę. Plakaty cały październik ozdabiały okolice biblioteki. Niektórzy napisali życzenia dla biblioteki. Wielu uczniów podjęło się zadania, które polegało na głośnym przeczytaniu dość trudnego tekstu z plakatu. Wielu uczniów również wzięło udział w konkursie polegającym na oszacowaniu liczby kasztanów w jesiennym koszyku. Dla zainteresowanych – kasztanów było dokładnie 144. Najlepszy w szacowaniu okazał się Nicolas Szpotański z klasy VI (pomylił się tylko o 3 kasztany). Dzięki wspólnej zabawie nawiązywaliśmy relacje, poznawaliśmy się w bibliotece i tak w miej atmosferze upłynął nam cały październik. Biblioteki szkolne naprawdę łączą społeczność.

M. Borzych

Biedronki świętują Międzynarodowy Dzień Zdrowego Śniadania

Dzieci z grupy „Biedronki” doskonale wiedzą, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, który dostarcza sił do nauki i energii do zabawy. Dlatego też wzięły udział w akcji „Międzynarodowy Dzień Zdrowego Śniadania”, obchodzonej 8 listopada.

Przedszkolaki miały okazję rozwijać swoje kulinarne umiejętności oraz uczyć się, jak komponować odżywczy i zbilansowany posiłek. Samodzielnie przygotowały pełnowartościowe, kolorowe, a przede wszystkim zdrowe kanapki, które zjadły z wielkim apetytem.

Na deser skosztowały pysznego rogala, stanowiącego zapowiedź nadchodzącego „Dnia Świętego Marcina”. Po tak różnorodnym i sycącym śniadaniu nikt nie odszedł od stołu głodny. Dzieci napełniły się „supermocą”, aby sprostać kolejnym przedszkolnym wyzwaniom. To była niezapomniana przygoda edukacyjna o zdrowym odżywianiu!

Iwona Wojtkowiak
Paulina Dydyszko

Językowe potyczki w klasie VI – nauka przez zabawę i współpracę

Korzystanie z gier językowych na zajęciach sprzyja rozładowaniu napięcia i stresu, które często towarzyszą nauce oraz próbom tworzenia własnych wypowiedzi i czynnego używania poznanych słów, zwrotów oraz form gramatycznych. Ułatwia także nawiązywanie relacji społecznych z innymi uczestnikami gry i uczy współpracy w grupie.

Klasa VI na lekcji języka angielskiego, w ramach powtórki przed sprawdzianem, podjęła wyzwanie gry planszowej, która utrwalała różnice między czasami gramatycznymi Present Simple i Present Continuous. Dzięki temu uczniowie przypomnieli sobie nie tylko zasady budowy zdań gramatycznych, lecz także aktywnie spędzili czas, ucząc się współpracy. U niektórych obudził się duch rywalizacji, aby wygrać językową potyczkę, co sprawiło, że nauka stała się jeszcze ciekawsza.

Przed kolejnym testem czas na stworzenie własnej gry językowej – bardziej kreatywnego rozwiązania niż standardowa nauka z książki! 😉 Jesteśmy pewni, że niejednokrotnie wykorzystamy pionki i kostki do gry na lekcjach angielskiego, by zaangażować wszystkie zmysły i skutecznie utrwalać wiedzę.

Małgorzata Pietras

Antoni Janicki uczeń klasy trzeciej na 1 miejscu gminnych eliminacji do XLVII Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej pt. „Młodzież zapobiega pożarom”

25 października w murach szubińskiego muzeum odbyły się eliminacje do XLVII OWP. Miło nam poinformować, że Antoni Janicki uczeń klasy trzeciej zajął pierwsze miejsce w turnieju i będzie reprezentował gminę Szubin w powiatowych eliminacjach w Nakle nad Notecią. Antek jest członkiem Młodzieżowej Drużyny OSP Słonawy.

Antkowi serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów.

Tekst Anna Pyszczyńska
Zdjęcia Muzeum Ziemi Szubińskiej

Poznań Game Arena – „TU BIJE SERCE GAMINGU”

25 października 2024 roku 38 uczniów Szkoły Podstawowej w Mycielewie wybrało się do Poznania na Targi Poznań Game Arena.

Celem wycieczki było poznanie nowości technologicznych i premier gier, spotkania z twórcami oraz influencerami, udział w warsztatach i panelach dotyczących programowania gier i grafiki, rozwój umiejętności zespołowych poprzez rywalizację e-sportową, integracja grupy, wspólna zabawa oraz poznanie perspektyw zawodowych w branży gier, e-sportu i nowych technologii.

Opiekunami wyjazdu byli: Marzena Borzych, Agnieszka Magdziarz oraz Wawrzyn Nowak.

Były darmowe Doritos, strefa grania, cosplay i youtuberzy! Wyjazd można uznać za rewelacyjny! 😉

Tekst i foto WN

Dyniowy Dzień w Grupie Biedronek – Kolorowa Zabawa i Nauka!

31 października 2024 r. dzieci z grupy „Biedronki” spędziły bardzo aktywnie i pracowicie, realizując wiele różnorodnych działań, których tematem przewodnim była… dynia. Aby podkreślić klimat „Święta Dyni”, przedszkolaki przyszły ubrane w stroje i dodatki z akcentami pomarańczowego oraz żółtego koloru. W ciągu dnia poszerzały swoją wiedzę o tym wyjątkowym warzywie oraz brały udział w ciekawych zadaniach.

Dzieci obejrzały film edukacyjny pt. „Dzień Dyni”, który przybliżył im różne ciekawostki, takie jak sposób wzrostu dyni, jej odmiany oraz pomysły na zdrowe i smaczne potrawy. Wróciły również wspomnieniami do swojej niedawnej wycieczki na „Farmę dyń”.

Z entuzjazmem uczestniczyły w zabawach integracyjnych oraz muzyczno-ruchowych z wykorzystaniem dyni jako rekwizytu dnia. Miały okazję dekodować zaszyfrowane informacje, rozwijając tym samym umiejętność logicznego myślenia. Wykonywały prace plastyczne, używając papierowych talerzyków, oraz z zaangażowaniem pokonywały „Dyniową ścieżkę”, co wspierało ich koordynację wzrokowo-ruchową oraz utrwalało znajomość stron prawej i lewej. Z radością rozwiązywały zadania związane z przeliczaniem elementów w zbiorach, rysowaniem szlaczków, łączeniem obrazków z ich cieniami oraz pokonywaniem labiryntów.

Wszystkie „Biedronki” zakończyły ten wesoły i kolorowy dzień z uśmiechem na twarzy, pozując do pamiątkowego zdjęcia w przygotowanej „fotoramce”.

Paulina Dydyszko

Święto Pamięci – Uczniowie w Hołdzie Lokalnym Bohaterom

Z okazji święta Wszystkich Świętych uczniowie naszej szkoły, jak co roku, zadbali o lokalne miejsca pamięci narodowej. Klara i Laura Chiran, Laura Dolatowska, Paweł Brzózka oraz Maciej Łuksztedt odwiedzili pomniki, które posprzątali, zapalili znicze, postawili kwiaty i pomodlili się. Uczcili w ten sposób pamięć Jana Bojarskiego i Stanisława Michałowskiego. Dla młodzieży jest to nie tylko praca, lecz także lekcja patriotyzmu i okazja do poznawania lokalnej historii.

Marta Bernas

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Gramy Zmysłami”- edycja IV

Kolejna odsłona Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” została rozpoczęta. W tej edycji do wykonania jest 7 zadań, a każdego miesiąca uczniowie czekają na nowe, sensoryczne wyzwanie.

Celem projektu jest innowacyjne i kreatywne podejście do rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzymy odpowiednie warunki do poznawania świata poprzez różne zmysły oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.

Drugoklasiści z ogromnym zaangażowaniem podjęli się październikowego zadania. Tym razem nie są sami, ponieważ razem z nimi pracują uczniowie klasy 5.

Podczas realizacji zadania pierwszego – sensoryczne obrazy, uczniowie „zaprosili” do klas jesień. Materiały, które wykorzystali, przynieśli głównie z popołudniowych spacerów. Różnorodność faktur, kolorów oraz ich nieograniczona wyobraźnia dały niesamowity efekt. Przy dużym skupieniu twórców powstały prawdziwie artystyczne dzieła.

O to właśnie chodzi: odczuwanie, doświadczanie, przeżywanie – to ważne etapy w rozwoju każdego człowieka. Rozwój sensoryczny korzystnie wpływa na ogólny rozwój poznawczy i motoryczny dziecka oraz ułatwia przystosowanie się do nauki. Poprawa integracji sensorycznej poprzez wielozmysłowe działanie umożliwia dzieciom lepsze skupienie na nauce, radzenie sobie z bodźcami w otoczeniu oraz efektywniejsze przyswajanie wiedzy, a także rozwija wyobraźnię. Tak niewiele potrzeba, a korzyści są ogromne!

Tekst i foto koordynator projektu Beata Mrotek

Kolory jesieni – konkurs dla I-III

30 października 2024 roku Samorząd Uczniowski rozstrzygnął konkurs ogłoszony dla uczniów z oddziałów I-III. Celem konkursu było ustrojenie klas w barwy jesienne oraz stworzenie klimatu, który umilałby lekcje. Klasa III zajęła 1. miejsce, klasa II – 2. miejsce, a klasa I – 3. miejsce. Wszystkie dzieci otrzymały słodką niespodziankę za trud włożony w dekorację swoich sal. Dziękujemy dzieciom za zaangażowanie oraz wychowawcom za pomoc!

Marta Bernas

Biedronki świętują Dzień Kundelka: Miłość do Psów i Radosna Zabawa

25 października 2024 roku dzieci z grupy „Biedronki” świętowały „Dzień Kundelka”. Celem wydarzenia było uwrażliwienie dzieci na miłość, szacunek i opiekę wobec wszystkich psów, niezależnie od ich rasy, wyglądu, wielkości czy pochodzenia. Była to również doskonała okazja do propagowania adopcji zwierząt ze schronisk oraz podkreślenia potrzeby zainteresowania i opieki nad bezdomnymi psami.

Dzieci utrwaliły i poszerzyły swoją wiedzę na temat wyglądu psa, jego pielęgnacji, żywienia oraz bezpiecznej zabawy z pupilem. Z okazji tego ważnego święta przedszkolaki z uwagą wysłuchały audiobooka pt. „Marzenie Zosi o piesku” i udzieliły odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści. Wypowiadały się na temat własnych doświadczeń i spostrzeżeń związanych z czworonożnym przyjacielem człowieka.

„Biedronki” rozwijały umiejętność współpracy, malując farbami plakaty przedstawiające różne sylwety kundelków. Miały także okazję tańczyć przy piosenkach związanych z tematyką dnia oraz wykonywać „pieskowe” ćwiczenia ruchowe. Doskonaliły umiejętności odczytywania słów z poznanych dotąd liter oraz dopasowywały napisy do odpowiednich grup wyrazów.

Podczas wykonywania pracy plastycznej pt. „Mój najlepszy przyjaciel – pies” pobudzały swoją twórczość i kreatywność. To był wspaniały dzień, pełen wartościowej nauki i radosnej wspólnej zabawy.

Paulina Dydyszko

Radosny Dzień Dyni w Przedszkolu

Dzień Dyni to nie tylko świetna zabawa, ale także doskonały sposób na rozwijanie zainteresowania przyrodą i kreatywnością dzieci, a także na integrowanie grupy przedszkolnej w radosnej atmosferze.

28 października 2024 roku „Motylki” świętowały Dzień Dyni. W tym dniu dzieci poznały budowę dyni oraz ciekawe informacje z nią związane. Chętnie brały również udział w grach i zabawach ruchowych związanych z tematyką dnia. Jednym z głównych punktów „Dnia Dyni” było wspólne wydrążanie dyń, co sprawiło przedszkolakom ogromną radość. Na koniec dnia dzieci wykonały pracę plastyczną oraz otrzymały dyplomy za uczestnictwo w zajęciach.

Weronika Grzybowska