W świecie zawodów: farmaceuta i urzędnik oczami trzecioklasistów

10 października 2025 r. trzecioklasiści udali się na wycieczkę do Kcyni. Celem wyjazdu było poznanie pracy dwóch ważnych dla człowieka instytucji.

Pierwszym punktem programu była Apteka pod Orłem. Dzięki uprzejmości właściciela dzieci mogły zobaczyć wnętrze apteki z bliska. Pani Magdalena Halkiewicz-Ujazdowska oprowadziła grupę po najważniejszych pomieszczeniach budynku. Trzecioklasiści dowiedzieli się, że w aptece nie tylko realizuje się recepty i sprzedaje leki. W specjalnie wyznaczonym pomieszczeniu, zwanym izbą recepturową, powstają – zgodnie z podaną recepturą – własnoręcznie wykonywane kremy i maści.
Apteka pod Orłem to również miejsce, w którym można zaszczepić się przeciwko grypie. Uczniowie zobaczyli, że leki na półkach są starannie posegregowane, co ułatwia ich szybkie odnalezienie. Dowiedzieli się też, że praca w aptece wymaga wyjątkowej cierpliwości, precyzji i spokoju, a zdobycie zawodu farmaceuty wiąże się z ukończeniem jednolitych studiów magisterskich trwających ponad pięć lat.

Kolejnym punktem wyjazdu było poznanie zawodu urzędnika. Po wizycie w aptece dzieci udały się do Urzędu Miejskiego w Kcyni, gdzie w swoim gabinecie czekał na nich Burmistrz Miasta, pan Mateusz Stachowiak. Podczas spotkania trzecioklasiści poznali najważniejsze informacje dotyczące gminy Kcynia. Mieli także okazję zasiąść w fotelu włodarza oraz złożyć pieczęć ze swoim podpisem.

Następnie uczniów oprowadzała po budynku urzędu pani Anna Duda-Nowicka, pracownik Referatu Edukacji, Promocji, Sportu i Kultury. Opowiedziała o pracy urzędników i zakresie ich obowiązków. Dzieci dowiedziały się, że w urzędzie każdy mieszkaniec może załatwić wiele spraw, między innymi wyrobić dowód osobisty czy zawrzeć związek małżeński.

Znaczną część spotkania poświęcono postaci profesora Jana Czochralskiego, o którym pani Anna opowiadała z wielką pasją. Zainspirowani jej opowieścią, uczniowie udali się następnie do miejsca narodzin tego wybitnego odkrywcy – twórcy metody otrzymywania monokryształów, zwanego ojcem rewolucji elektronicznej.

Na zakończenie wizyty uczniowie, w podziękowaniu za przekazaną wiedzę i poświęcony czas, przygotowali dla swoich przewodników rysunki przedstawiające poznane instytucje.

Była to niezwykle ciekawa podróż, która z pewnością wzbogaciła wiedzę i doświadczenia uczniów klasy III.

Beata Mrotek