Uczestnicy innowacji „Zostań młodym odkrywcą” gotowi do pomocy podczas Świąt Wielkanocnych

W poniedziałek, 14 kwietnia 2025 r., uczniowie klasy 2 wzięli udział w kolejnych zajęciach w ramach innowacji pedagogicznej „Zostań młodym odkrywcą”. W związku ze zbliżającą się Wielkanocą uczniowie przeprowadzali doświadczenia z użyciem jajek, które w tym okresie odgrywają bardzo ważną rolę.

Drugoklasiści po zakończeniu zajęć potrafią:

  • rozróżnić jajko surowe od ugotowanego (tzw. „jajko spiner”),
  • sprawdzić świeżość jajka poprzez zanurzenie go w wodzie.

Podczas warsztatów wykonaliśmy również doświadczenie pokazujące, dlaczego jajko nie tonie w solance. Kolejnym eksperymentem było przygotowanie „gumowego jajka” – jedno z surowych jajek umieściliśmy w pojemniku z octem. Dzieci jak zawsze były zachwycone eksperymentami – chętnie pomagały, a także samodzielnie wykonywały poszczególne zadania.

Na zakończenie zajęć złożyliśmy sobie świąteczne życzenia: Wesołych Świąt!

Angelika Drozd

O smogu, energii i naszej odpowiedzialności – zajęcia ekologiczne w klasie III

W klasie III odbyły się wyjątkowe zajęcia, które – w związku ze zbliżającym się Dniem Ziemi – przybliżyły uczniom tematykę źródeł energii oraz ich wpływu na nasze życie i środowisko.

Na początku lekcji uczniowie poznali pojęcie smogu – czym jest, jak powstaje i jakie niesie ze sobą skutki. Dzięki prostemu doświadczeniu mogli zaobserwować, jak wygląda zanieczyszczone powietrze oraz jakie może mieć konsekwencje dla zdrowia człowieka. To skłoniło ich do refleksji nad tym, jak można z nim walczyć i dlaczego tak ważne jest korzystanie z odnawialnych źródeł energii.

W trakcie zajęć uczniowie pracowali z pięknie opracowanymi zeszytami ćwiczeń pt. „O odnawialnych źródłach energii”, które szkoła otrzymała od Urzędu Miejskiego w Kcyni. Publikacja ta zawiera cenne informacje na temat ochrony środowiska oraz praktyczne zadania dostosowane do wieku dzieci.

Dzięki nim uczniowie przypomnieli sobie, jak ważne są codzienne działania: oszczędzanie wody i energii, segregacja odpadów oraz dbanie o czyste powietrze.

Takie zajęcia bardzo lubimy – uczą nas nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim odpowiedzialności za naszą planetę. Bo człowiek świadomy żyje tak, aby nie szkodzić ani sobie, ani innym.

Anna Pyszczyńska

Wiosenne zabawy w grupie „Motylków”

10 kwietnia 2025 r. w grupie „Motylków” odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców pod hasłem „Wiosenne zabawy”. Spotkanie rozpoczęło się od przeczytania listu od Pani Wiosny, która przygotowała dla dzieci niespodzianki i zadania ukryte w kolorowych kopertach.

Pierwszym wyzwaniem był taniec do znanej i lubianej melodii „Kaczuszki” – pełen energii i radości, porwał do rytmicznych pląsów zarówno dzieci, jak i dorosłych. Następnie przedszkolaki przeniosły się w świat logicznego myślenia, biorąc udział w zabawie z kodowaniem na dywanie. Dzięki kolorowej mapie, poleceniom nauczyciela oraz zaangażowaniu rodziców, dzieci z powodzeniem pokonywały wyznaczone trasy.

Kolejnym zadaniem były wiosenne zagadki z użyciem latarki – magiczne światło i ukryte obrazy pobudzały wyobraźnię, rozwijały spostrzegawczość i sprzyjały skupieniu. Po chwili skupienia przyszła pora na zabawę ruchową, która pozwoliła dzieciom rozładować energię i świetnie bawić się w gronie rówieśników oraz rodziców.

Na zakończenie spotkania dzieci, wspierane przez dorosłych, stworzyły urocze zajączki z miękkich materiałów, wypełniając je ryżem i dekorując według własnych pomysłów. Każda praca była niepowtarzalna i wyjątkowa – tak jak ich mali twórcy.

Przedszkolaki z dumą prezentowały swoje umiejętności, pokazując, że nauka przez zabawę to wspaniała przygoda i doskonały sposób na rozwój. Dziękujemy wszystkim rodzicom za aktywny udział, wsparcie i wspólnie spędzony czas.

Weronika Grzybowska

Kolorowe tradycje – wielkanocna lekcja otwarta w klasie IV

W piątek, 11 kwietnia 2025 r., w klasie IV odbyła się otwarta lekcja wychowawcza dla rodziców, połączona z warsztatami malowania wielkanocnych pisanek. Była to doskonała okazja, by rodzice mogli zobaczyć swoje dzieci w naturalnym środowisku rówieśniczym oraz aktywnie uczestniczyć w szkolnym życiu.

Zajęcia stały się wspaniałą formą integracji uczniów, rodziców i nauczycieli, a ich głównym celem było przybliżenie tradycji związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Na początku spotkania kilkoro uczniów zaprezentowało zwyczaje wielkanocne w formie krótkich wierszyków i prezentacji multimedialnej. Następnie przeszliśmy do części praktycznej – wspólnego dekorowania jajek do wielkanocnego koszyczka.

Tradycja ozdabiania jajek sięga czasów pogańskich, a jej korzenie można odnaleźć w obrzędach liczących ponad 5000 lat. W czasie zajęć wypróbowaliśmy wiele technik zdobienia – od barwienia i malowania farbami w dekoracyjne wzory, przez oklejanie papierkami, aż po bardziej zaawansowane techniki, takie jak decoupage czy owijanie jajek naturalnym sznurkiem w formie zajączków.

Uczniowie wykazali się dużą samodzielnością i kreatywnością – każde jajko było unikatowe i z pewnością stanie się piękną ozdobą świątecznego stołu.

Zajęcia wprowadziły wszystkich w radosny, wielkanocny nastrój. Na zakończenie nie zabrakło wspólnego składania sobie życzeń świątecznych – serdecznych, pełnych uśmiechu i życzliwości.

Angelika Drozd

Otwarta lekcja wychowawcza w klasie VI

14 kwietnia 2025 r. w klasie VI odbyła się otwarta lekcja wychowawcza. Podczas zajęć wychowawczyni, pani Agnieszka Koralewska-Hak, zwróciła uwagę nie tylko na wspólne działania artystyczne uczniów i rodziców, ale również na utrwalenie przez uczniów jednego z zagadnień egzaminacyjnych – redagowania zaproszenia.

Zarówno uczniowie, jak i rodzice chętnie zaangażowali się w zajęcia, tworząc pamiątkowe prace plastyczne – prawdziwe małe dzieła sztuki. Spotkanie przebiegło w ciepłej i rodzinnej atmosferze. Rodzice zadbali również o słodki poczęstunek, a dla wszystkich uczniów przygotowali tradycyjnego „Zajączka”.

Wychowawczyni podkreśliła, że symboliczne odbicia dłoni dzieci i ich rodziców mają przypominać o sile rodzinnych więzi oraz wskazywać drogę – zarówno w chwilach radości, jak i smutku. Dodatkowo mogą być świetną okazją do przypomnienia sobie zasad redagowania zaproszenia.

Mamy nadzieję, że taki sposób nauki sprawi, że uczniowie z łatwością poradzą sobie z tym zadaniem na egzaminie ósmoklasisty – a to już za dwa lata! 😉

Serdecznie dziękujemy wszystkim rodzicom za przyjęcie zaproszenia wychowawcy oraz aktywny udział w zajęciach.

Agnieszka Koralewska-Hak