List Ministra Edukacji i Nauki na zakończenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych w roku szkolnym 2021/2022

Warszawa, 22 czerwca 2022 r. 

Szanowni Państwo Dyrektorzy,

Drodzy Nauczyciele i Uczniowie,

rok szkolny 2021/2022 był czasem wielu ważnych i potrzebnych zmian w polskiej edukacji. Realizowaliśmy przedsięwzięcia ukierunkowane na wspieranie wszechstronnego rozwoju młodych ludzi, budowanie kompetencji przyszłości oraz uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego, który powinien odpowiadać na wyzwania XXI wieku.

Zainicjowaliśmy program „Laboratoria Przyszłości”. Na zakup nowoczesnego sprzętu multimedialnego, w tym drukarek 3D, mikrokontrolerów, robotów czy sprzętu do nagrań, przeznaczyliśmy rekordową sumę 1 mld zł. Wszystko po to, aby młodzi ludzie w każdej szkole mogli prowadzić ciekawe eksperymenty, uczyć się pracy w grupie, rozwijać własne talenty, a także zdobywać nowe kompetencje i umiejętności ważne na kolejnych etapach edukacji oraz pomocne w wyborze przyszłej ścieżki rozwoju zawodowego.

Już w pierwszych tygodniach roku szkolnego 2021/2022 uczniowie i nauczyciele wyjechali na wycieczki szkolne dofinansowane z programu „Poznaj Polskę”. Młodzi ludzie odwiedzali miejsca związane z naszą historią i kulturą oraz największymi osiągnięciami nauki. Przedsięwzięcie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem społeczności szkolnych, dlatego podjęliśmy decyzję o kontynuowaniu wsparcia finansowego i rozwoju programu. Uruchomiliśmy projekt „Poznaj Polskę na sportowo”, którego celem jest promocja aktywności fizycznej i zachęcenie uczniów do uprawiania sportu.

Chcemy, aby młodzi ludzie zdobywali wiedzę w ciekawy i atrakcyjny sposób, poprzez samodzielne poszukiwanie i eksperymentowanie. Służą temu także Strefy Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności, które powstają w całej Polsce. Dzięki tym małym centrom nauki uczniowie z mniejszych miast i miejscowości mogą rozwijać swoją kreatywność, poznawać osiągnięcia nauki oraz zjawiska otaczającego nas świata blisko swojej szkoły i miejsca zamieszkania.

Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom kształcenia na odległość, w roku szkolnym 2021/2022 kontynuowaliśmy programy wsparcia uczniów po okresie pandemii, takie jak „WF z AWF” czy „Dobrze widzieć”. Przedsięwzięcia były związane zarówno ze zdrowiem oraz kondycją fizyczną dzieci i młodzieży, wsparciem psychologiczno-pedagogicznym, jak również z pomocą w opanowaniu i utrwaleniu materiału. Od marca w szkołach realizowane są zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin. Cieszę się również, że udało się wprowadzić przepisy, które pozwalają na zwiększenie liczby specjalistów oraz wsparcia finansowego na organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Ostatnie miesiące obecnego roku szkolnego były pod wieloma względami szczególne. Agresja Rosji na Ukrainę sprawiła, że do polskich szkół trafiły tysiące dzieci zza naszej wschodniej granicy. Wprowadziliśmy elastyczne przepisy, które umożliwiły włączanie ukraińskich uczniów do polskiego systemu edukacji. Ich adaptacja w nowym środowisku nie byłaby jednak możliwa bez ogromnej empatii, wrażliwości i ofiarności całych społeczności szkolnych. Młodzi ludzie, a także ich nauczyciele zdali egzamin z otwartości i serdeczności. Swoim ukraińskim kolegom i koleżankom okazali wsparcie w momencie, w którym najbardziej tego potrzebowali. Z całego serca za to dziękuję!

W przededniu wakacji życzę uczniom, nauczycielom i rodzicom dobrego odpoczynku. Mam nadzieję, że dla młodych ludzi będzie to czas pełen przygód, odkrywania nowych miejsc i realizowania pasji. Gratuluję sukcesów edukacyjnych i wychowawczych. Jestem przekonany, że z dumą odbierzecie szkolne świadectwa. Słowa uznania kieruję do nauczycieli i wychowawców, dziękując za przekazywanie wiedzy i kształtowanie postaw młodych ludzi. Życzę Państwu, aby czas letniego odpoczynku pozwolił na wytchnienie od codziennych obowiązków.

Serdecznie pozdrawiam także społeczność szkół polonijnych na całym świecie. Dziękuję nie tylko za trud nauczania języka polskiego, ale także za promowanie polskiej tradycji, historii i dziedzictwa narodowego poza granicami naszego kraju.

Wszystkim życzę spokojnych i bezpiecznych wakacji!

Z wyrazami szacunku
Przemysław Czarnek
Minister Edukacji i Nauki

BEZPIECZNE WAKACJE – spot profilaktyczny pt. „Minimum METR!”

Zamieszczamy kolejne informacje w ramach „Bezpiecznych wakacji”:

W okresie wakacyjnym wzrasta liczba rowerzystów na drogach. Są to tzw. „niechronieni uczestnicy ruchu drogowego” i bardziej narażeni na niebezpieczeństwo na drodze niż kierujący pojazdami samochodowymi.

Funkcjonariusze z Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy, w ramach akcji „Jednośladem bezpiecznie do celu”, nagrali spot profilaktyczny pt. „Minimum METR!” skierowany głównie do kierujących pojazdami.

Celem przedsięwzięcia jest przypomnienie kierującym pojazdami, że podczas wyprzedzania rowerzysty należy zachować bezpieczny odstęp, który nie może być mniejszy niż 1 m. Zachowanie odpowiedniego odstępu między pojazdami jest jedną z najważniejszych zasad bezpieczeństwa na drodze. Niezachowanie bezpiecznej odległości może doprowadzić do kolizji lub wypadku, dlatego trzeba pamiętać o zachowaniu odpowiedniego odstępu podczas wyprzedzania, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie oraz innym uczestnikom ruchu drogowego.”

Link do spotu: https://pliki.policja.gov.pl/sharing/bP4QQl5mC

ze strony: http://www.kuratorium.bydgoszcz.uw.gov.pl/main.php?menu=1&item=200&page=10915

BEZPIECZNE WAKACJE – film profilaktyczno-edukacyjny „Bezpieczeństwo nad wodą”

Poniżej zamieszczamy materiały profilaktyczne ze strony Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy dotyczące bezpieczeństwa pobytu nad wodą :

W związku ze zbliżającym się okresem wakacyjnym, Stowarzyszenie Centrum Rozwoju Lokalnego przygotowało film profilaktyczno-edukacyjny „Bezpieczeństwo nad wodą”, który został opracowany we współpracy z Komendą Powiatową Policji w Zawierciu oraz WOPR’em. W materiale filmowym zaprezentowanych zostało 10 niezwykle istotnych zasad, których przestrzeganie znacząco wpływa na bezpieczeństwo podczas pobytu nad wodą.

Zachęcamy do zapoznania się z filmem. Film można zamieszczać na stronach internetowych i w mediach społecznościowych.

Film powstał w ramach ogólnopolskiej akcji profilaktyczno-edukacyjnej „Edukujesz-Ratujesz”.

Więcej informacji o akcji: https://e-wolontariat.org/ogolnopolska-akcja-edukujesz-ratujesz/

Szczegółowe informacje w serwisiehttps://www.youtube.com/watch?v=I0CO9pwSQeM

informacje pochodzą ze strony http://www.kuratorium.bydgoszcz.uw.gov.pl/main.php?menu=3&item=50&page=10907

Kacper Gieryk znowu najlepszy!

Z wielką radością przyjęliśmy wiadomość o kolejnym sukcesie naszego absolwenta Kacpra Gieryka, który został najlepszym orlikiem w jeździe indywidualnej na czas podczas trwających Mistrzostwach Polski 2022!

Przypomnijmy: Kacper jest zawodnikiem  HRE Mazowsze Serce Polski. 12 maja odwiedził naszą szkołę i opowiadał o swojej pasji młodszym kolegom. Nasi uczniowie wręcz zasypywali Kacpra pytaniami dotyczącymi kolarstwa i byli pod wielkim wrażeniem jego osiągnięć, do których wczoraj dołożył kolejne: tytuł mistrza Polski mężczyzn do lat 23 w jeździe indywidualnej na czas.  Gratulujemy!!!

W piątek Kacper wystartuje jeszcze w wyścigu ze startu wspólnego orlików, natomiast w niedzielę pojedzie w wyścigu elity mężczyzn. Trzymamy kciuki za naszego Mistrza!!!

fot. z: https://www.facebook.com/kacperdorota.gieryk

Odebraliśmy nagrody z ZUS

20 czerwca 2022 zostaliśmy zaproszeni do siedziby ZUS w Bydgoszczy. Organizatorzy konkursu projekt z ZUS wysłali po nas transport. Po nagrodę wybrała się piątka aktorów z filmu oraz opiekunowie. Do składu delegacji dołączyła również pani dyrektor Szkoły Podstawowej w Mycielewie Katarzyna Walasiewicz.

Na miejscu odebraliśmy nagrody i gratulacje od szefostwa Wojewódzkiego Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Miłym gestem było przekazanie dyplomów dla całej ekipy dzieci biorących udział w „Projekcie z ZUS”.

Więcej o konkursie pisaliśmy tutaj.

Czytali przedszkolakom bajki

W drugim semestrze br. członkowie Samorządu Uczniowskiego kilkakrotnie czytali przedszkolakom bajki. Celem akcji była integracja starszych uczniów szkoły podstawowej
z  „Maluchami”, propagowanie czytelnictwa, a także urozmaicenie zajęć najmłodszym.  Dzieci z dużym zainteresowaniem słuchały czytanych bajek. Dla przedstawicieli samorządu było to także ciekawe doświadczenie.

J. Kozerewicz

Rozstrzygnięcie konkursu „Stop Cyberprzemocy”

Miło nam poinformować, że wybraliśmy najlepsze prace w konkursie informatycznym.

W kategorii plakat nagrodę w wysokości 50 zł zdobyli: Martyna Wiekiera z kl. 3 i Nadia Mlicka z kl. 5.

W kategorii film nagrodę w wysokości 100 zł zdobyli: Franciszek Strzyżewski z kl. 6 oraz wspólnie Aleksander Tworek z kl. 1 i Igor Tworek z oddziału 0.

Gratulujemy!

Fundatorem nagrody była firma WawKomp z Szubina. Dziękujemy!