Warsztaty piernikowe w grupie „Biedronek”

11 grudnia 2025 r. w grupie „Biedronek” odbyły się wyjątkowe warsztaty świąteczne, podczas których dzieci miały okazję poznać tajniki przygotowywania pierników. Zajęcia poprowadziła pani Kamila Kalicka, która wprowadziła przedszkolaków w pachnący korzennymi przyprawami świat świątecznych wypieków.

Spotkanie rozpoczęło się krótką opowieścią o tradycjach związanych z piernikami. Dzieci z dużym zainteresowaniem słuchały historii o tym, skąd wzięły się te aromatyczne ciasteczka i dlaczego tak często goszczą na stołach w okresie Bożego Narodzenia. Następnie mali cukiernicy poznali składniki potrzebne do przygotowania ciasta, a później mogli samodzielnie je wyrabiać. Najwięcej radości sprawiło im wykrawanie świątecznych kształtów – choinek, gwiazdek, serduszek i wielu innych.

Na zakończenie każdy uczestnik otrzymał drobny upominek przygotowany przez prowadzącą, co dodało spotkaniu wyjątkowego charakteru i wywołało mnóstwo uśmiechów.

Serdecznie dziękujemy pani Kamili za poświęcony czas, zaangażowanie oraz stworzenie wspaniałej, przedświątecznej atmosfery, którą dzieci z pewnością zapamiętają na długo.

Iwona Wojtkowiak

Czy to ciało stałe, czy ciecz? Poszukiwanie odpowiedzi podczas innowacji „Zostań młodym odkrywcą w klasie 2”

Podczas drugich zajęć realizowanych w ramach innowacji pedagogicznej „Zostań młodym odkrywcą” uczniowie klasy II mieli okazję przygotować ciecz nienewtonowską. Jest to niezwykła substancja, którą trudno jednoznacznie zakwalifikować jako ciecz – na pierwszy rzut oka zdaje się ona zaprzeczać prawom fizyki.

W stanie spoczynku zachowuje się jak płyn, natomiast pod wpływem nacisku zmienia się w ciało stałe. Co więcej, im większą energię na nią oddziałujemy, tym staje się twardsza. Ciecz nienewtonowska charakteryzuje się zmienną lepkością, co oznacza, że jej zachowanie zależy od siły działającej na substancję. W przeciwieństwie do wody, która jest cieczą newtonowską o stałej lepkości, substancje nienewtonowskie reagują w sposób bardziej dynamiczny. Przykładowo, pod wpływem silnego uderzenia ciecz twardnieje i przyjmuje cechy ciała stałego, natomiast poruszana delikatnie lub pozostająca w spoczynku zachowuje się jak typowy płyn.

Zajęcia bardzo przypadły drugoklasistom do gustu – z dużym zaangażowaniem badali oni właściwości cieczy nienewtonowskiej. Świadczyły o tym także ich ubrania, ponieważ pod koniec zajęć wyglądaliśmy niczym bałwanki. Po nauce przez zabawę przyszedł oczywiście czas na sprzątanie. W tym zakresie jeszcze musimy poćwiczyć posługiwanie się miotłą i szufelką 😊😊

Angelika Drozd

Trwają zajęcia z języka angielskiego realizowane w ramach zadania „Język angielski paszportem do Zjednoczonej Europy”

Trwają zajęcia z języka angielskiego realizowane w ramach zadania „Język angielski paszportem do Zjednoczonej Europy”, które stanowi część projektu „Wzmocnienie kompetencji kluczowych uczniów trzech szkół podstawowych w gminie Kcynia”.

Uczestnicy zajęć otrzymali podręczniki oraz zeszyty ćwiczeń zakupione ze środków projektu. Ponadto szkoły zostaną doposażone m.in. w gry edukacyjne, plansze do nauki słownictwa, książki oraz pracownie językowe.

W projekcie biorą udział uczennice i uczniowie trzech szkół: Szkoły Podstawowej im. Jana Czochralskiego w Kcyni, Szkoły Podstawowej w Mycielewie oraz Szkoły Podstawowej im. ppor. Marka Uleryka w Dziewierzewie.

Celem projektu jest m.in. podniesienie jakości kształcenia oraz rozwój kompetencji kluczowych uczniów. Projekt obejmuje zajęcia dodatkowe i warsztaty skierowane zarówno do uczniów i uczennic, jak i nauczycieli oraz nauczycielek.

Projekt jest współfinansowany ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021–2027, z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, w ramach Priorytetu FEKP.08 Fundusze Europejskie na wsparcie w obszarze rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działania FEKP.08.12 Kształcenie ogólne BydOF-IP.

@Kujawsko-Pomorskie
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie