Podczas drugich zajęć realizowanych w ramach innowacji pedagogicznej „Zostań młodym odkrywcą” uczniowie klasy II mieli okazję przygotować ciecz nienewtonowską. Jest to niezwykła substancja, którą trudno jednoznacznie zakwalifikować jako ciecz – na pierwszy rzut oka zdaje się ona zaprzeczać prawom fizyki.
W stanie spoczynku zachowuje się jak płyn, natomiast pod wpływem nacisku zmienia się w ciało stałe. Co więcej, im większą energię na nią oddziałujemy, tym staje się twardsza. Ciecz nienewtonowska charakteryzuje się zmienną lepkością, co oznacza, że jej zachowanie zależy od siły działającej na substancję. W przeciwieństwie do wody, która jest cieczą newtonowską o stałej lepkości, substancje nienewtonowskie reagują w sposób bardziej dynamiczny. Przykładowo, pod wpływem silnego uderzenia ciecz twardnieje i przyjmuje cechy ciała stałego, natomiast poruszana delikatnie lub pozostająca w spoczynku zachowuje się jak typowy płyn.
Zajęcia bardzo przypadły drugoklasistom do gustu – z dużym zaangażowaniem badali oni właściwości cieczy nienewtonowskiej. Świadczyły o tym także ich ubrania, ponieważ pod koniec zajęć wyglądaliśmy niczym bałwanki. Po nauce przez zabawę przyszedł oczywiście czas na sprzątanie. W tym zakresie jeszcze musimy poćwiczyć posługiwanie się miotłą i szufelką 😊😊
Angelika Drozd












